Home

webmaster@virago.dk

PeakCounter

Turklubben til EBW 2006

Lige fra tankerne om at køre til "European Bike Week" ved Faaker See i Østrig blev vendt ved et vintermøde sidste år, har tilslutningen og interessen omkring ideen været overvældende.

Aldrig  så snart var turen  kommet  på kalenderen, før deltagerantallet eksploderede til at omfatte over 40 maskiner med besætning.

Click to view full size image
European Bike Week ved Faaker See er et -  efter europæiske forhold  mammuttræf, der hvert år siden midt halvfemserne har trukket mellem 50- og 70.000 bikere til.
Træffet afholdes omkring en lille krystalklar bjergsø, Faaker See i Østrigs sydligste provins Kärnten -  ganske få km fra grænserne til Italien og Slovakiet.
Den første uge i september bliver hele område omkring søen lukket af for den almindelige trafik og vejen rundt bliver ensrettet -  og forbeholdt de titusindvis af bikere, der cirkulerer  i området døgnet rundt.

Hundredvis af boder, restauranter, musiksteder og alverdens gejl og gøgl holder gryden i kog i døgndrift -  og lokalbefolkningen flytter familierne op på første sal, så de kan arrangere "Bed and Breakfast"  i husenes stueetager.
Click to view full size imageMed udsigt til sådan en oplevelse stoppede selv de forsigtigste
 Turklubbere bekymringerne nederst i bagagen og vovede et øje -   med noget  af en debut tur, skulle jeg ellers mene!!

Det kræver lidt fodarbejde at forberede sådan en mega udflugt, så langt væk hjemmefra -  og med så mange folk med vekslende grad af kørerutine.
Frede og turlederne -  med Bjarne, der jo har taget turen før, som superviser puslede  brikkerne på plads, tjekkede forhold, lagde ruter, reserverede overnatning, bookede camping osv. osv. .  alle de der praktiske ting der helst skal klappe 100% når vi først står der.

Undervejs faldt et par stykker  fra, så vi endte med en karavane på et par og tredive ekvipager -  plus hårdtpumpet følgevogn.
Jørgen og Henrik startede med hver sit hold fra Karlslunde, og Ole og Bjarne havde en ordentlig flok med via Fyn og Jylland.
-  Og som sagt, vi GLÆDEDE os "big time" til denne uge i paradis, i lande og egne, hvor befolkningen ikke engang kan stave til motorafgift, og hvor forkromet lir tilsyneladende er noget man kaster i posen som bonus oven i hatten.

Der er pænt langt til Østrig, så vi måtte gøre holdt for natten undervejs. En god Click to view full size imagedagsrejse nede i Tyskland, tog vi en afstikker ind i landet ikke langt fra Würzburg, hvor floden Main slynger sig på tværs af sydtyskland.

Her har vi fundet en rigtig  perle af et biker sted . .  i form af det hyggeligste lille familie hotel.
Stedet -   ligger i en micro landsby, lige ved bredden af floden -  og kan tilbyde rummelig garage til maskinerne, stor tørrekælder til vådt køretøj,  små gode værelser, rigelig, hjemmelavet og velsmagende mad, og ikke mindst!!! det elskeligste værtspar.
Alt med en rustik og autentisk sydtysk charme.

Click to view full size image

Der er  de hyggeligste gårdhaver og terrasser, med plads til nærvær over en kølig. . .       og
med lokalt bryg, af helt usædvanligt velsmag i glassene.

-  Og en rummelig restaurant, hvor familiens kvinder i tre generationer, i en rent ud rasende fart var i stand til at servicere hele den storlarmende Turklubfamilie på rekordtid!

Click to view full size imageSkulle man få lyst til at kigge området lidt ud, kan man leje mountain bikes eller kanoer eller våddragter til al mulig vandsport hos hotelfatter, der også er gevaldig vaks med værktøjskassen, hvis kværnen lige skal spændes lidt efter!

Efterhånden som vi ankom viste det sig desværre, at Jørgens hold havde måttet efterlade Anettes Ole og hans Fazer, med en knækket kæde, en smadret kølervæskebeholder og alt Anettes tøj, helt oppe ved Hannover. Click to view full size image
Ole havde så til gengæld efterladt holdet med en Anette, der gerådede i svære bekymringer over sit manglende tøj  og  over den forestående teltrejsning -  og vist nok også lidt over Ole, der var ankommet til værkstedet i Hannover 10 minutter efter lukketid, og derfor måtte blive hvor han var på et røvsygt missions hotel -  helt til mandag!
Vi trøstede så godt vi kunne. . .

Click to view full size imageDag to var det det her syn vi kørte i møde.
Vi stødte ind i Alperne. . .
-  Og det er sådan rent bogstaveligt, for nu om dage er der ikke noget med at snegle sig op til et bjergpas for at krydse disse bjergmassiver.

Motorvejen går lige durk igennem!!! Via endeløse, buldermørke tunneller.  Og for hver manClick to view full size image forlader, er verden er som forvandlet. Lige pludselig brager man ud i lyset -  hvor man træffes! -   hårdt!  af det ene mere fabelagtige -  nogen gange  helt eventyragtige syn, efter det andet -   som da vi forlod det sorteste tunnelmørke -  og så!! lige pludselig lå Ørneborgen der!! knejsende på bjergtinderne i solskinnet mod den blå himmel. .  .   lige foran vores ansigter!!   WHAAUU!! sir jeg bare!!!!!!!!!!!

Click to view full size image

Ud på eftermiddagen ankom vi til vores campingplads ved Faaker - hvor vi blev modtaget af en oprørt Arne, der havde brugt to forgæves timer på at gøre lejrfatter begribelig at han ikke hed Haar.
Lejrfatter på sin side, blev ude af sig selv af glæde over at finde den rigtige Haar og over endelig at se "sin danske familie" .
Lykkeligt puslede han rundt om os og  instruerede os MEGET omhyggeligt om hvordan og hvorledes vores camp skulle designes.

Kirken med klokken. der bimlede solen op og ned så insisterende, at den ikke turde andet end at adlyde hele ugen.

Under de givne forhold var det nu ingen kunst at strikke den fedeste camp sammen. Vi havde al den plads man kan ønske sig, så vi kunne anbringe teltene i en kæmpe cirkel med alle teltåbningerne ind mod vores opholdsplads i midten, hvor vi slog to pavilloner op.

Lejrfatter dukkede op med lange træbænke, som han syntes det ville være smart at have i pavillonerne.
Om det var sprogbarrieren eller om manden bare antog os for at være  lidt tunge i det, er ikke til at sige, men det tog ham en times tid at forklare sit ærinde med bænkene.
I løbet af vores ophold var han i det hele taget meget opmærksom på vores  behov.

Det var næsten nødvendigt, at have et par mand permanent posteret til at tage sig af de timelange østrigste anvisninger, der fulgte i kølvandet på alle de goder han betænkte os med.

Click to view full size image

I løbet af aftenen stødte Høx og Jane til. De havde kørt 1000 km fra Berlin, som var  den onde selv  i hælene på dem. . .
. . . og vi havde nået vores mål med alle mand i god behold -  på nær Ole på missions hotellet oppe i Hannover.

De tre sidste billeder er stemninger fanget i vores fantastiske camp.

Ja -  og så var vi altså i Paradis -

Hverken ord eller billeder kan beskrive, de storslåede naturscenerier vi oplevede på de fedeste køreture, rundt i bjergene.

Discovery Chanel, gå hjem og vug!
INTET i verden slår den ægte vare!

Om morgenen mødets vi i plenum om morgenbordet og drøftede hvad vi havde
lyst til hver især.

Click to view full size image
Enhver, der har været på ferie med hele familien véd, hvad den slags kan afstedkomme af mundhuggeri , når man er 40 mennesker der skal finde melodien sammen i døgndrift,  og få af dem vil det samme, samtidig.

Her var det måske en fordel at vi var så mange, og at vores, til stadighed, handlekraftige turledere havde planer i baghovederne. Jørgen lavede f. eks den fedeste tur op til Gross-glockner en dag, Høx havde en fantastisk tur, med afstikker ind i Slovakiet og Italien,

Ind imellem blev der improviseret på livet løs. Således var også dagligt smutture, bla. rundt til områdets "storbyer" og sådan øvrige attraktioner -  udover bjergene, mener jeg.

F.eks. var vi ikke længe om at spotte en "Louis" lige i nabolaget, som vi besøgte i fast rutefart. Så der var mulighed for, hver dag at få stimuleret både sit shoppe gen og sit vildmarks gen -  og alt det midt imellem.

Click to view full size image

Folk sluttede sig til ditten og datten, til på kryds og tværs,  hvor  hver især havde lyst.
Og så  må man sandelig ikke glemme at vi  boede helt paradisisk hjemme i campen.

Her var der alskens aktiviteter, vi kunne muntre os med. . .

Trille en stille tur rundt om fantastiske Faaker See.

Besøge markederne og snolde i boderne. . .

. . . eller bare hænge ud og se på utrolige Harley'er,

Click to view full size image

-  For dem der ikke  søgte op bjergene, blev heden ulidelig midt på dagen. . .

Men se lige her!!

Minsandten om vi ikke havde egen bjergsø på campen.
Der pjattede vi rundt nede når varmen blev for overvældende.
Søen stod i forbindelse med den store sø (Faaker) via nogle siv områder.
Man kunne låne kanoer og bare padle rundt som man havde lyst.

Det havde vi en hel del spas ud af.

Click to view full size imageDet var også her lå vi  med røven i vandskorpen da Ole langt om længe arriverede fra Hannover, og Anette endelig kunne få sit tøj.
Hun havde nu ikke savnet det så meget, for vi gik næsten altid nøgne omkring, når vi ikke havde køretøj på.

Vores utrættelige lille lejrfatter var konstant på stikkerne  for at sikre vores komfort med alverdens bekvemmeligheder. Lange borde til bænkene, kabler og stik til el, en kæmpe  party grill, en boremaskine, en håndfuld havefakler . . .   og i den 35 graders hede, et stort køleskab til at have under pavillonerne.

Click to view full size image
. Til afleveringen af sidstnævnte havde han dels iført sig en officiel udseende blå kittel, dels allieret sig med et par tjenende ånder, som han myndigt kommanderede rundt med, mens de svedende bragte monstrumet på plads.

Skabet virkede ved hjælp af psykologi for alle listerne rundt om døren var væk og der var frit udsyn via sprækken til det ligeledes 35 grader varme indhold (selvom kompressoren
glødede)  men vi syntes alle at øllerne var koldere når vi tog dem i køleskabet.

Click to view full size image

Om aftenen fyrede vi den max til høj musik enten i
"Harley Village" eller i en af de andre, til lejligheden
opfundne fest"byer". .

Click to view full size image

Døgnet rundt vibrerede klippegrunden under os, sat i svingninger af de ti tusind vis af V2'ere, der cirkulerede  konstant, og hvis buldren vuggede os i søvn. . .

. . .  og vækkede os igen om morgenen.

Det så ca. sådan her ud. . .

Click to view full size image

Som en rigtig stor Bakkeåbning/lukning. .

. . . Gange med ti!!!

Yes, hvad kan jeg snart sige mere. . . Således levede vi lykkeligt dagene på vores
Fuldstændig fantastiske og utrolige Østrigstur

Click to view full size image

Det var med stort vemod at jeg så Alpernes sneklædte tinder blive mindre og mindre i mine spejle, da vi satte kursen mod Danmark igen . . .   (men jeg hviskede et lille, muntert "på gensyn" inde i hjælmen!)

Vores hjemtur forløb -  tro det eller ej -  lige så sorgløst, som udturen.
Den selv samme kærlige vind, som havde pustet os i ryggen på vejen ned, var på plads og pustede os pænt nordpå igen.

Vi var ikke engang mere udmattede oven på turen, end at en pæn håndfuld kørte direkte til Bakken, der jo holdt lukkedag samme aften.

Se, det var en rigtig Turklub historie!

Tak for det fedeste følgeskab, min Turklubfamilie!!!